arjenenjesse.reismee.nl

VICTORY

Voor alle haters, non-believers, sceptici en carmenbashers. Op de modderfokking Acropolis. Helaas mocht onze witte liefde niet mee de berg op...

Na Dubrovnik volgde een hele hele lange reis. Onze start was niet zeer succesvol, de douane bij Montenegro ging vervelend doen! We hadden euro's nodig om wat dingen te betalen, maar je kon daar geen euro's pinnen. We kwamen uit Kroatie, waar we alle euro's die we hadden, omgewisseld hadden voor Kuna's. Het was midden in de nacht dus de wisselkantoren waren dicht. We gingen toen maar terug naar de Kroatische Douane, waar een superaardige Kroatische Douanebeamte alle langsrijdende Duitsers aansprak of ze geld wilden wisselen. Uiteindelijk konden we tegen een zeer gunstige wisselkoers al onze overgebleven Kuna's inwisselen met de beste man.

Vervolgens volgde een nachtelijke etappe door Montenegro, die Jesse vooral slapend heeft doorgebracht. De ANWB-gids meldde dat Montenegro heel erg mooi zou moeten zijn, eerlijk gezegd hebben we nog geen flauw idee...

Na een nachtje Montenegrorijden kwamen we aan in... ALBANIE. Wat een prachtland. Na een zeer louche douanepost reden we enkele kilometers over een apart asfaltachtig smalle hobbelweg met constant lelijke oude Mercedessen als tegenliggers.

Wat volgde was een lange vermoeiende reis door een chaotisch land dat geen verkeersregels kent. Gewoon brede asfaltwegen (GEEN snelwegen) zonder belijning waarbij je zelf creatief om mag gaan met je medeverkeersdeelnemers (vooral rond de grote steden zag je dit). De grote steden deden Arjen denken aan Oeganda, waar dezelfde anarchie heerst. In de minder stedelijke gebieden moest je vooral uitkijken voor loslopende paarden/ezels/schapen/runderen/wilde honden. Ook dode honden langs de weg moesten creatief ontweken worden...

Na een zeer soepele grensovergang naar Griekenland (lang leve de EU, honderden Albaniers mochten wij gewoon voorbij rijden, omdat we EU'ers zijn) zijn we neergestreken bij de Meteora-kloosters. Prachtige rotsformaties met kloosters erop. Na hier een nachtje te hebben geslapen gingen we gisteren naar een camping in Marathon, camping Ramnous. Een erg mooie camping, gelegen aan de zee met een prachtig zandstrand en slechts een half uurtje rijden vanaf Athene.

Jullie zijn weer op de hoogte!

Groetjes!

Arjen en Jesse

Anneke

Tssssss...... Ik zie die auto niet op de foto, zijn die verhalen wel waar?
Nee, geintje. Fantastisch mannen! Respect!
Nu niet overmoedig worden en toch nog op een of andere manier die Middellandse Zee oversteken, hè!

Wil

Hoi kilometervreters,
Wat gaaf zeg! Het is wel te hopen dat jullie vakantie liefje (Carmen) het uithoudt. Want jullie beulen haar wel af zeg!
Geniet ze.

Koos

Tips van een Albaneese collega:
Blauwe oog (bron), Drilon, Ksamili
Pogradeci, Saranda, Himara
en voor Griekenland: de drie vingers ten zuiden van Thessaloniki

Paul

Nog maar een klein stukje naar Turkije!
Dus nog ff naar Istanbul zou ik zeggen? :)

Ada

Wat een super aankoop hebben jullie gedaan. Dachten niet dat het na een weekend hameren en door vakbekwame monteurs nakijken van Carmen jullie zover zouden komen. Geniet lekker en hou ons op de hoogte. En als het geldtekort te groot wordt kun je altijd nog ergens een baantje vinden als monteur of barkeeper.
Succes en nog veel veilige kilometers.
Even een tip van onze kapster (moeder van Sam):kunnen jullie Carmen aan het eind van jullie vakantie niet voor een leuk prijsje verkopen en dan per trein naar huis komen. Ze geven in de oostbloklanden vaak veel geld voor oude auto's.
Groeten Ada en Lauw

Lars

Wouw, wat een verhalen zeg! Na een weekje Sonrise had ik aardig wat bij te lezen op jullie blog! Tof dat jullie al zo ver zijn gekomen.. En, succes met de terugreis alvast ;-)

groetjes, Lars

Esther

Pfff, ik geloof er niks van dat 'Carmen' het nog doet, volgens mij hebben jullie stiekem gewoon de ANWB gebeld.. Ik wil bewijs!
Maar klinkt erg leuk allemaal voor de rest : ). Veel plezier nog!